Nieuwe inrichting voor bibliotheek Permeke

Stad Antwerpen vindt het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt in de bibliotheek, of het nu is om nieuwe boeken te ontdekken, aan activiteiten deel te nemen of huiswerk te maken. Daarom komt er deze zomer een grootschalige herinrichting van het gelijkvloers van bibliotheek Permeke. Permeke zal tijdelijk gesloten zijn van 26 juni 2023 tot en met 16 juli 2023, maar bezoekers blijven uiteraard welkom in de andere Antwerpse bibliotheken.

Met bijna 800.000 bezoekers per jaar is bibliotheek Permeke een van de belangrijkste ontmoetingsplaatsen in de stad. Er komen veel lezers, kinderen die hun huiswerk maken, mensen die willen meedoen aan activiteiten en jongeren die er willen studeren. Om al deze klanten op de juiste manier te verwelkomen, hun weg te laten vinden en ze tegelijkertijd te inspireren met de collectie, is er een nieuwe inrichting nodig. Uit onderzoek blijkt immers dat heel wat klanten drempels ervaren bij een bezoek. Daarom gaat de bibliotheek voor een volledig nieuw gelijkvloers met verschillende zones.

Koffie en boek

Het levendige hart van de bib is de nieuwe balie met koffiebar: hier kan de bezoeker koffiedrinken, de krant lezen, afspreken met vrienden en bij elk bezoek een nieuwe selectie van verrassende en inspirerende materialen ontdekken. Medewerkers staan klaar om de bibliotheekbezoeker te verwelkomen en wegwijs te maken. Het nieuwe gelijkvloers is zo ingericht dat er ook op eigen houtje steeds vlot de weg wordt gevonden.

Focus op kinderen en jongeren

In de nieuwe indeling is er veel aandacht voor kinderen en jongeren. De gezellige Boekstartzone nodigt de allerjongsten (0-6 jaar) en hun ouders uit om samen boeken te ontdekken. In de kinderzone (6-12 jaar) vinden kinderen en hun begeleiders ruimte om individueel of samen te lezen en activiteiten te doen. In de tienerzone (12-15 jaar) zijn er comfortabele werkplekken om te studeren, huiswerk te maken en om gezellig samen te zijn. Met knusse zitplekken, creatieve labs en workshopruimtes zet de nieuwe inrichting in op leesplezier, taaleducatie en het versterken van de (digitale) geletterdheid bij de jeugd.

Schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud: "Door te lezen ontdekken we de wereld. Niet alleen educatieve boeken brengen ons kennis bij, ook fictieve verhalen prikkelen onze fantasie en verruimen zo ons wereldbeeld. Leesvaardigheid en taalkennis zijn ontzettend belangrijk voor kinderen en jongeren om de kansen die onze samenleving biedt met beide handen te kunnen grijpen. Leesplezier is cruciaal, want wie graag leest, zal ook blijven lezen en taalvaardigheid ontwikkelen. De nieuwe inrichting zet in op dat leesplezier voor kinderen en jongeren, het wordt een plek waar het fijn is om van een goed boek te kunnen genieten."

Praktisch

Het is wachten tot het najaar om de nieuwe bibliotheek te ontdekken. De werken vinden plaats in de zomer. Daarom zal de bibliotheek en jongerenbib Permeke tijdelijk gesloten zijn van 26 juni 2023 tot en met 16 juli 2023. Uitlenen kan tot en met zondag 25 juni. Vanaf 17 juli is de bibliotheek opnieuw toegankelijk, maar niet alle materialen zullen beschikbaar zijn. Tijdens deze periode zullen zones afwisselend gesloten worden. Tot 1 september kan de bezoeker hierdoor hinder ondervinden. Uiteraard is iedereen tijdens de periode van de werken welkom in de andere Antwerpse bibliotheken

Headerbeeld herinrichting Permeke: architect Pieter Bostoen.

Bekijk en download meer beelden van de herinrichting in de mediagalerij.

Mieke Van Geel

Programmaleider Antwerpse bibliotheken

Evi Boels

Perscommunicatie cultuur, stad Antwerpen

Persberichten in je mailbox

Over Antwerpen Boekenstad

ANTWERPEN BOEKENSTAD verzorgt sinds 2003 het boeken- en letterenbeleid van de stad Antwerpen. Deze stedelijke dienst is het aanspreekpunt voor de noden en vragen van literaire organisaties die in de Scheldestad actief zijn. Voor vele literaire organisaties is Antwerpen Boekenstad een trouwe partner. Naast deze stimulerende en coördinerende rol organiseert Antwerpen Boekenstad ook zelf literaire activiteiten. Antwerpen Boekenstad coördineert vanuit het Letterenhuis het stadsdichterschap, realiseert gedichtenmuren, zorgt mee voor een literair programma in het Letterenhuis en bibliotheek Permeke (zoals de Donderdagen van de Poëzie en Boeken op woensdag), organiseert het jaarlijkse Felix Poetry Festival en ondersteunt literaire evenementen als LEES! Het Boekenfestival. Antwerpen Boekenstad laat elke dag zien dat de stad aan de stroom van boeken en literatuur houdt.

Met de steun van Toerisme Vlaanderen.

www.antwerpenboekenstad.be