Bibliotheek Hoboken krijgt nieuwe inrichting

Om bibliotheekbezoekers in de toekomst nog beter te kunnen ontvangen in een warme en inspirerende omgeving richt stad Antwerpen, in samenwerking met AG Vespa, bibliotheek Hoboken opnieuw in. Tijdens de werkzaamheden sluit de bib tijdelijk haar deuren van 28 april tot het einde van 2024, maar bezoekers blijven uiteraard welkom in de andere Antwerpse bibliotheken. In het voorjaar van 2025 is iedereen opnieuw welkom in bibliotheek Hoboken.

Een gezellig en inspirerend kader moet ervoor zorgen dat de Hobokenaars zich thuis voelen in hun bib. Met de herinrichting van bibliotheek Hoboken wordt een warme plek gecreëerd waar gezinnen en klassen terechtkunnen voor stimulerende activiteiten, waar plaats is voor ontmoetingen en plek om te studeren en te lezen, en waar buurtbewoners kunnen genieten van een kop koffie, een babbel en een goed boek. ​

Van koffiehoek tot 3D-printers

De herinrichting ligt helemaal in lijn met het BIB-plan 2020-2025. Dat plan zegt dat de bezoeker in de bibliotheek van vandaag, centraal staat. Kinderen en jongeren kunnen er meer leesplezier ervaren, samen studeren en hun digitale skills aanscherpen. Zo willen de bibliotheken bijdragen aan het vergroten van de groep jongeren die de schoolbanken met diploma verlaat in de stad. Met de vernieuwde bib in Hoboken zet de stad volop in op deze ambitie.

Schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud: “We vernieuwen de bibliotheek in Hoboken met een nieuw onthaal, nieuwe lees- en studieplekken, een voorleeshoek, een koffiehoek en een inspirerende opstelling van de collectie voor kinderen, tieners en volwassenen. Er komt ook een Maakbib met 3D-printers, een lasercutter, snijplotters en naai- en borduurmachines. Leren kan je namelijk niet enkel uit boeken, maar ook door te doen. Op termijn zal de bibliotheek in Hoboken ook uitgebreid worden met een onbemande bib zodat nog meer mensen gebruik kunnen maken van de diensten. Tijdens de onbemande uren kunnen bezoekers materialen terugbrengen, nieuwe materialen ontlenen, tijdschriften en kranten lezen en gebruikmaken van de computers.”

AG Vespa neemt de bibliotheek grondig onder handen. De werken omvatten de vernieuwing van het meubilair en het buitenschrijnwerk van alle gevels. Naast de inkomzone wordt ook het sanitair op alle verdiepingen gerenoveerd. De aannemer start de grote werken in zomer 2024 op. Verloopt alles volgens plan, dan zijn de werken eind dit jaar afgerond.

Praktisch

Tijdens de sluitingsperiode van 28 april tot eind 2024 voorziet bibliotheek Hoboken een alternatieve dienstverlening.

• Tot en met 27 april (laatste openingsdag) kunnen leden zoveel materialen komen uitlenen als ze willen én deze bijhouden tot bib Hoboken opnieuw de deuren opent
  • Leden kunnen terecht in een tijdelijke afhaalbib om gereserveerde materialen af te halen. Reserveren kan online of in de afhaalbib zelf. Deze bevindt zich vanaf 7 mei in cc Gravenhof (Louisalei 7, Hoboken) en is geopend op dinsdag en woensdag van 12 uur tot 18.30 uur.
  • De inleverbus aan de bib blijft nog tot en met 31 mei beschikbaar. Boeken inleveren kan ook in elke andere Antwerpse bib of in de tijdelijke afhaalbib.
  • Uiteraard zijn alle leden van bib Hoboken ook welkom in alle andere Antwerpse bibliotheken voor het uitlenen van materialen, voor deelname aan activiteiten, om te studeren of te lezen. ​

Bekijk en download impressies van de herinrichting in de mediagalerij. © Rooilijn Architectuur.

Roel Veyt

Woordvoerder schepen Nabilla Ait Daoud

Evi Boels

Perscommunicatie cultuur, stad Antwerpen

Bert Schepens

Bibliothecaris Hoboken

Mieke Van Geel

Programmaleider Antwerpse bibliotheken

Headerbeeld impressie herinrichting bib Hoboken: © Rooilijn Architectuur.

Persberichten in je mailbox

Over Antwerpen Boekenstad

ANTWERPEN BOEKENSTAD verzorgt sinds 2003 het boeken- en letterenbeleid van de stad Antwerpen. Deze stedelijke dienst is het aanspreekpunt voor de noden en vragen van literaire organisaties die in de Scheldestad actief zijn. Voor vele literaire organisaties is Antwerpen Boekenstad een trouwe partner. Naast deze stimulerende en coördinerende rol organiseert Antwerpen Boekenstad ook zelf literaire activiteiten. Antwerpen Boekenstad coördineert vanuit het Letterenhuis het stadsdichterschap, realiseert gedichtenmuren, zorgt mee voor een literair programma in het Letterenhuis en bibliotheek Permeke (zoals de Donderdagen van de Poëzie en Boeken op woensdag), organiseert het jaarlijkse Felix Poetry Festival en ondersteunt literaire evenementen als LEES! Het Boekenfestival. Antwerpen Boekenstad laat elke dag zien dat de stad aan de stroom van boeken en literatuur houdt.

Met de steun van Toerisme Vlaanderen.

www.antwerpenboekenstad.be